Meer rust met je ademhaling: ademhalingsoefeningen ontspanning & meer!

Als je last van stress hebt of behoefte hebt aan meer ontspanning, dan zijn ademhalingsoefeningen een snelle oplossing. Als je gespannen bent adem je in de regel oppervlakkig via je borst. Door de oefeningen te doen zul je snel voelen dat je ontspant.

Daarbij helpen ademhalingsoefeningen bij het verlagen van je bloeddruk, het verbetert je nachtrust, je krijgt meer energie en je voelt je stukken vitaler.

  • Ademhalen via je buik (ademhalingsoefening ontspanning)
  • Buikademhaling voordelen
  • Ademhalingsoefening voor meer energie
  • Hynotherapie bij stress

  • Ademhalen via je buik (ademhalingsoefeningen ontspanning)

    Ademhalen via de buik is een methode die je altijd en overal kunt doen. Handig als je een acute stresssituatie hebt, maar ook heel fijn voor het slapengaan. (Deze methode wordt gebruikt in de categorie ademhalingsoefeningen slapen en ontspannings ademhaling)

    Leg je ene hand op je buik en de andere op je borst. Adem diep in door je neus. Als het goed is voel je je longen opzetten en je handen heel licht bewegen. Houd je adem enkele tellen vast en adem uit via je mond. Herhaal dit een aantal keren. Focus je aandacht op je ademhaling en je handen. Je voelt dat je elke ademhaling iets meer ontspant. Door dit regelmatig te doen voel je steeds meer ontspannen.

    Lees ook eens onze tips om beter te slapen

    Buikademhaling voordelen

    Leren ademen door buik is een echte aanrader. Buikademhaling is een geweldige manier om stress en spanning te verminderen, omdat het veranderingen in ons lichaam teweegbrengt. Hieronder hebben we vier belangrijke voordelen voor je op een rij gezet.

    • Wanneer je vollediger en optimaler ademt, is het makkelijker voor de zuurstof om je hersenen te bereiken. Diep inademen kan ons het gevoel geven dat we veel schonere lucht binnenkrijgen dan bij gewoon ademhalen het geval zou zijn.
    • Je stimuleert je parasympatisch zenuwstelsel! Dat deel van het autonome dat je kalmeert.
    • Je gaat meer verbinding ervaren tussen je hoofd en je lichaam. Wanneer je erge spanningen ervaart, zit je vaak volledig in je hoofd. En daar wordt je vaak niet rustiger van.
    • Je concentratie wordt vele malen beter. Zodra je bewust bezig bent met de buikademhaling, komen je gedachten tot rust.

    Ademhalingsoefening voor meer energie

    Deze ademhalingsoefening komt vanuit de yoga en is ervoor gemaakt om in balans te komen en rust te vinden. Met deze oefening breng je de linker- en rechterhersenhelft in verbinding. De oefening geeft je meer energie, maar helpt ook als je je moet focussen. Je wordt wakker en alert.

    Ademen door 1 neusgat

    Ga comfortabel zitten. Houd je rechterhand bij je neus. Adem in terwijl je je duim het rechter neusgat dicht drukt. Houd je adem vast en sluit je linker neusgat af met je ringvinger. Adem uit via je rechter neusgat. Vervolgens blijf je je linker neusgat dichthouden en adem je in door je rechter neusgat. Uitademen door links. Dit herhaal je een aantal keren.

    Hypnotherapie bij stress

    Helpen bovenstaande oefeningen niet genoeg? Wellicht kan ik je verder helpen. Misschien is mindfulness of meditatie iets voor je. Neem contact met me op om te bespreken wat het beste bij je past.

    Gesprek laden