Angst loslaten: meer grip op angst [Tips 2022]

Angst loslaten is een lastig proces. In dit artikel geven we je hier meer informatie over en geven we handige tips.

  • Wat is loslaten van angst precies?
  • Als angst je leven beheerst
  • Waarom is loslaten zo moeilijk?
  • Angst loslaten hoe doe je dat?
  • Hypnose angst loslaten(Angst loslaten met Hypnotherapie)?
  • Angst loslaten meditatie
  • Meer oefeningen tegen angst

  • Wat is loslaten van angst precies?

    Wat is loslaten van angst precies? Loslaten is toelaten! De sleutel tot het overwinnen van je angst ligt in het accepteren ervan. Als je dat deel van jezelf accepteert, dan zullen de negatieve emoties die met angst gepaard gaan niet zoveel macht hebben over wat er vervolgens gebeurt, omdat ze niet langer de overhand hebben over wie we diep van binnen werkelijk zijn. Later in dit blog geven we je handige tips om angst los te laten.

    Als angst je leven beheerst

    Wanneer angst je leven op een negatieve wijze beïnvloed kan je gevoelens van depressie, eenzaamheid en zelfs wanhoop ervaren. Je hebt de grip verloren en de angst heeft het misschien, voor een deel, overgenomen. Naast gedachtes die angst oproepen heb je misschien ook een gevoel van machteloosheid.

    Je bent niet vrij in je zijn want je ervaart fysieke belemmeringen zodra je met dingen in aanraking komt die angst bij je oproepen. Je hartslag kan omhoog gaan, je kunt hyperventileren en licht in je hoofd worden. Hierdoor kan je in paniek raken en kan je in een vicieuze cirkel terecht komen.

    Waarom is loslaten zo moeilijk?

    Angst is controle loslaten. Mensen die last hebben van angst voelen op het moment van een angstaanval vaak niet dat het gaat om een irreële angst, dat betekend, er dreigt geen werkelijk gevaar.

    Maar in de hoofd van een persoon met angst dreigt er wel degelijk gevaar, er zijn allerlei scenario's die je vertellen hoe erg het mis kan gaan of wat er kan gebeuren als je niet voorzichtig bent, als je bepaalde handelingen niet doet of juist wel doet.

    Angst loslaten hoe doe je dat?

    Hoe angst loslaten? Angst ie eigenlijk een gevoel dat je helpt te reageren op gevaar. Daarom is angst op zich een functioneel en gezond gevoel. Het geeft ons een waarschuwing voor gevaar of dreigend gevaar, waarop we gaan anticiperen.

    Behalve dat angst een op zichzelf staand symptoom is, is het ook een onderliggend aspect van verschillende symptomen. Zo kan bijvoorbeeld eenzaamheid ervoor zorgen dat er angst voor afwijzing ontstaat of dat er geen grenzen meer aangegeven kunnen worden.

    Er zijn dan ook verschillende manieren om angst los te laten. In de oorzaak ligt vaak de oplossing. Hypnotherapie, meditatie en rust met je ademhaling kunnen je helpen om angst los te laten. Lees verder voor meer informatie.

    Hypnose angst loslaten (Angst loslaten met Hypnotherapie)

    Je bent niet je angst. Vanuit de hypnotherapie geloof ik dat angst slechts dat gene is wat er aan de oppervlakte aanwezig en zichtbaar is. Ik ben vooral benieuwd naar wanneer de angst is ontstaan, wat er eventueel onder zit, en wat jij als individu nodig hebt om je angst te kunnen overwinnen. Via hypnotherapie kan je langzaam en op een veilige wijze je angst onder ogen komen, nooit op een manier die jou het gevoel geeft dat het teveel is en angst bij je oproept. Jij bepaalt jou grenzen.

    Afhankelijk van de antwoorden die we samen ontdekken op de bovenstaande vragen stellen we een behandelplan op die je stapje voor stapje helpt bij een vrijer leven. Het behandelplan zal in ieder geval een combinatie van hypnotherapie en gedragstherapie zijn.

    Angst loslaten meditatie

    Er zijn verschillende meditaties die kunnen helpen bij het loslaten van angst. Zo heeft de MeditationMoments app veel meditaties om angst los te laten. En hebben we hier alvast een oefening die je direct kunt uitvoeren.

    1. Adem diep in. Bij de uitademing laat je toe dat alle spanning bij je wegstroomt. Probeer je gezicht te ontspannen, je kaakspieren en laat je schouders zakken.
    2. Focus op wat je voelt. Merk je nu al een lichte verandering op in je lichaam?
    3. Relativeer en zeg tegen jezelf 'Het is oké zoals ik me voel. ..."
    4. Herhaal dit meerdere keren (2 of 3 keer)


    (Meer over mediteren? Lees ook eens onze meditatie slapen tips)


    Meer oefeningen tegen angst

    • Probeer te ontdekken welke gedachtes het zijn die jou angstig maken, wat denk je voordat je gevoelens van angst krijgt?
    • Realiseer je dat gevoelens komen en gaan, probeer het als een golf te zien die straks ook weer weg zakt. Je voelt een emotie, je bent geen emotie.
    • Concentreer je op je ademhaling, je hoeft je adem niet te sturen, ook als hij sneller is dan normaal is dat oké. Probeer te observeren zonder oordeel.
    • Probeer jezelf te motiveren om meer in de natuur te zijn, bijvoorbeeld wandelen. Doe dingen die je energie, rust en kalmte geven.
    • Bekijk ook eens de video hieronder: In deze video leggen ze uit dat loslaten, toelaten is.


    Mocht je therapeutische ondersteuning willen ontvangen, en meer vragen hebben, dan ben ik zowel via mail als telefonisch beschikbaar. Ook kun je het contact formulier invullen dan neem ik z.s.m. contact met je op.

    Gesprek laden