Meer balans in je leven

Innerlijke rust. Dat is iets waar de meeste mensen naar verlangen. We willen graag rust ervaren in ons zelf en vertrouwen hebben in hoe het leven loopt. Hoe moeilijk of zwaar dat soms ook kan zijn. Op het moment dat we in aanraking komen met problemen, moeilijkheden, en stress is de kans groot dat we er veel over na gaan denken en we zo de balans tussen gevoel en verstand missen. Veel denken of piekeren zorgt er voor dat we 'in ons hoofd' blijven zitten en de verbinding met ons gevoel, ons hart niet meer goed kunnen voelen.

Het kan zijn dat op het moment dat we contact maken met ons gevoel er pijn, verdriet of angst zit. Het voelt zwaar en teveel om allemaal maar te voelen. Er zijn immers zoveel vragen die beantwoord moeten worden. Zoveel keuzes die gemaakt moeten worden. Ondertussen stopt het leven niet en leven we door op automatische piloot. Op lange termijn kunnen we slaapproblemen zoals niet in kunnen slapen, niet goed door kunnen slapen of heftige dromen ervaren. Overdag ben je dan geprikkeld, moe en lusteloos. Ook kan het effect op je eetlust, je energie, en zelfs je gezondheid hebben. De overtuiging om steeds maar door te gaan zonder stil te staan bij wat je voelt, wie je werkelijk bent en wat je wensen zijn eist zijn tol op. Je raakt letterlijk op.

Wat kun je doen om meer balans in jezelf te vinden?

Sta stil. Stop met rennen en sta stil. Een paar keer per dag, desnoods één keer per dag sta stil bij jezelf. Concentreer je op je ademhaling. Wat valt je op? Probeer niet te oordelen, maar enkel te observeren. Hoe voelt je lichaam aan? Voel je ergens spanning en welk deel van je lichaam zou wat meer aandacht kunnen gebruiken?

Je kunt voelen door gewoon te ademen en stil te staan bij jezelf je spanningen los kunt laten. Dit betekent niet dat je geen gedachtes mag hebben. Gedachtes kun je zien als golven die komen en gaan. Probeer ook daar objectief naar te kijken, zonder oordeel. Naast dat je voelt wat er in je lichaam gebeurd, is er ook ruimte om te voelen welke emoties er zijn. In het begin kun je ervaren dat je gevoelens even toenemen. Dat is niet erg, ze mogen er eindelijk zijn. Je hebt aandacht voor wat je voelt. Probeer toe te staan wat er ook is dat je tegen komt.

Mocht je deze oefening vanuit de mindfulness dagelijks toepassen zul je merken dat het steeds makkelijker gaat om stil te staan, stil te zijn.

De basis van mindfulness is aandacht. Aandacht voor wat er is. Zonder kritiek, oordeel, of richting. Alles wat er is, is goed. En dat is precies wat er voor zorgt dat er ruimte ontstaat. Wil je meer over mindfulness leren? Doe dan een keer mee met een training. Meer informatie vind je hier.

Gesprek laden