Tips om beter te slapen

Een heerlijk warm bed, schone lakens, een fijne slaap ruimte. Slapen en de volgende ochtend uitgerust opstaan.

Helaas is het niet altijd zo vanzelfsprekend. Er kunnen verschillende problemen zijn op slaapgebied waardoor je leven beïnvloed wordt. Zo kun je chronische slaap gebrek hebben of je kunt last hebben van nachtmerries. Het kan ook zijn dat je al jaren aan de slaapmedicatie zit en je nog moeilijk zonder hulp kunt slapen.

Gelukkig heb je zelf invloed op je slaap. Hieronder vijf tips voor een betere nachtrust.

1. Geen 'schermen' meer voor het slapengaan

Wanneer je 's avonds nog even je e-mail checkt of je Facebook berichten bekijkt, staar je eigenlijk in een felle lamp. Een recente studie heeft aangetoond dat mensen die elektronische media gebruiken net voor bedtijd een lagere kwaliteit slaap hebben, zelfs als ze evenveel slaaptijd krijgen als de mensen die niet ‘s avonds laat naar hun schermen kijken. Leg dus ruim voor bedtijd je telefoon en tablet aan de kant en profiteer direct van een betere nachtrust.

2. Zorg voor voldoende daglicht

Daglicht, overdag dus, verbetert je nachtrust. Door jezelf voldoende bloot te stellen aan daglicht gaat je lichaam steeds meer op de biologische klok werken. Overdag wakker en 's nachts dus slapen. Ga gedurende dag regelmatig tien minuutjes naar buiten om je klok synchroon te laten lopen aan je natuurlijke ritme.

3. Ga op tijd naar bed

Als vervolg op de vorige tip, ga niet te laat naar bed. Vroeg naar bed gaan is natuurlijk. Zodra het donker wordt start je lichaam met de aanmaak van melatonine. Dit hormoon maakt je slaperig en dan is het logisch om dan ook naar bed te gaan. Bouw het langzaam op en ga elke dag net iets eerder naar bed. En dan geen tv gaan kijken in de slaapkamer!

4. Bewegen om je slaap te verbeteren

Door regelmatig te bewegen heb je een positieve invloed op de nachtrust. Let er wel op dat je 's avonds niet te intensief sport, liever in de ochtend of in de middag. Beweging in de middag helpt je dieper te slapen en ook sneller in slaap te vallen.

5. Ontspan voor het slapen gaan

Stress is een grote oorzaak van vele klachten, ook van je verstoorde slaappatroon. Heb je problemen met in slaap te komen, ontwikkel dan een soort van ritueel voor het naar bed gaan waarin je zorgt dat je ontspant. Alles wat jou helpt te ontspannen is prima. Lees een boek, doe een korte meditatie of doe aan yoga. Je kunt je ritueel zo lang maken als voor jou prettig is.


Hypnotherapie voor een betere nachtrust

Hypnotherapie kan een effectieve bijdrage leveren als het gaat om een goede nachtrust. Door contact te maken met je onbewuste kan je erachter komen waarom je bijvoorbeeld niet in slaap kunnen vallen. Wat houdt je letterlijk wakker? Of wat zorgt er voor dat je midden in de nacht wakker wordt en niet verder kunt slapen? Dit zijn vragen waar hypnotherapie een antwoord op kan geven. Therapie is dan een fijne aanvulling op wat er vanuit de reguliere zorg aangeboden wordt. Lees hier meer over hypnotherapie.

Misschien ben je wel gewoon nieuwsgierig naar die ene droom die steeds maar weer terug keert. Ook dan kan je voor een sessie terecht bij Durna.

Gesprek laden