Meer grip op angst

Wanneer angst je leven op een negatieve wijze beïnvloed kan je gevoelens van depressie, eenzaamheid en zelfs wanhoop ervaren. Je hebt de grip verloren en de angst heeft het misschien, voor een deel, overgenomen. Naast gedachtes die angst oproepen heb je misschien ook een gevoel van machteloosheid. Je bent niet vrij in je zijn want je ervaart fysieke belemmeringen zodra je met dingen in aanraking komt die angst bij je oproepen. Je hartslag kan omhoog gaan, je kunt hyperventileren en licht in je hoofd worden. Hierdoor kan je in paniek raken en kan je in een vicieuze cirkel terecht komen.

Mensen die last hebben van angst voelen op het moment van een angstaanval vaak niet dat het gaat om een irreële angst, dat betekend, er dreigt geen werkelijk gevaar. Maar in de hoofd van een persoon met angst dreigt er wel degelijk gevaar, er zijn allerlei scenario's die je vertellen hoe erg het mis kan gaan of wat er kan gebeuren als je niet voorzichtig bent, als je bepaalde handelingen niet doet of juist wel doet.

Vanuit de hypnotherapie geloof ik dat angst slechts dat gene is wat er aan de oppervlakte aanwezig en zichtbaar is. Ik ben vooral benieuwd naar wanneer de angst is ontstaan, wat er eventueel onder zit, en wat jij als individu nodig hebt om je angst te kunnen overwinnen. Via hypnotherapie kan je langzaam en op een veilige wijze je angst onder ogen komen, nooit op een manier die jou het gevoel geeft dat het teveel is en angst bij je oproept. Jij bepaalt jou grenzen.

Afhankelijk van de antwoorden die we samen ontdekken op de bovenstaande vragen stellen we een behandelplan op die je stapje voor stapje helpt bij een vrijer leven. Het behandelplan zal in ieder geval een combinatie van hypnotherapie en gedragstherapie zijn.

Wat kan je nu al doen om minder angstig te zijn?

  • Probeer te ontdekken welke gedachtes het zijn die jou angstig maken, wat denk je voordat je gevoelens van angst krijgt?
  • Realiseer je dat gevoelens komen en gaan, probeer het als een golf te zien die straks ook weer weg zakt. Je voelt een emotie, je bent geen emotie.
  • Concentreer je op je ademhaling, je hoeft je adem niet te sturen, ook als hij sneller is dan normaal is dat oké. Probeer te observeren zonder oordeel.
  • Probeer jezelf te motiveren om meer in de natuur te zijn, bijvoorbeeld wandelen. Doe dingen die je energie, rust en kalmte geven.


Mocht je therapeutische ondersteuning willen ontvangen, en meer vragen hebben, dan ben ik zowel via mail als telefonisch beschikbaar. Ook kun je het contact formulier invullen dan neem ik z.s.m. contact met je op.

Gesprek laden